dupdupmyheart

Thursday, February 16, 2012

KEMPEN MARI MELAWAT SABAH #1: RUMAH TERBALIK - THE UPSIDE DOWN HOUSE IN BORNEO.

sedikit info pasal rumah terbalik : 

The first of its kind in South East Asia. This building is situated along the main highway to Mount Kinabalu, Kiulu river rafting and all the districts on the east coast of Sabah (ie; Sandakan, Lahad Datu, Semporna and Tawau) 


This brand new attraction is located in Kampung Telibong, Batu 21, Jalan Telibong, Tamparuli, district of Tuaran.



Come November 2011, you will be able to view a traditional Sabah kampung house, fully equipped with kitchen, living room, bedrooms, toilet and veranda in a new perspective – upside down! Build on a slight incline to challenge both the builders and viewer’s perspective. It will be a fun experience for everyone!



The upside-down kampung house is designed for all ages and nationalities and its wheelchair friendly. Allow 30-45 minutes for your visit.

As part of the Tuaran Craft Village, you’ll also be able to browse in our well stocked gift shop, taste international pastry in our Rumah Terbalik café and even stop at our garden toilet for nature call!

A visit to our “Upside-down kampung house’’ will be one of your most memorable experiences and it is a must-see attraction on your Sabah itinerary.





ok cukup info dari diorang. ini dari aku:
  1. oleh sebab rumah terbalik ni masih baru, jadi ramaiiiiii gila orang ok berbaris mau masuk.
  2. harga tiket sepatutnya RM18 tapi sekarang ni tengah promotion jadilah RM!0 untuk dewasa, budak-budak punya aku kurang pasti. sebab masa tu nda bawa budak. hehe
  3. kalau masuk dalam tu tidak boleh ambik gambar sama sekali, apa yang aku ingat, kalau bentingol juga ambik gambar, setiap gambar akan di cas RM100, lepas tu akan di delete serta merta. eh bentingol itu keras kepala. haha
  4. kalau masuk dalam ni ada tukang guide. so masa tu diorang akan cerita pasal tuan rumah yang punya rumah sebelum ni.
  5. sebelum masuk rumah ni pukul gong dulu, tanda ada tetamu. aku rasalah motif dia. haha
  6. dalam tu ada tv terbalik, tandas terbalik, dapur terbalik, duit 0.50 terbalik, dan sebagainya. tapi ada satu benda yang tidak terbalik. jengjengjeng. 
  7. kalau keluar dari rumah tu mungkin sesetengah orang akan ada rasa pening-pening. 
  8. ada kedai jual souvenir. 
  9. juga kedai jual makanan.
  10. tandas pun ada. 
  11. dan paling last, masa tu masing-masing dengan daya kreativiti macamana mahu bergambar dengan rumah terbalik dan kereta terbalik. macam bertanding gaya siapa paling kreatif pun ada. termasuk kami. haha!
  12. ok sekian terima kasih.







sangat tidak kreatif. okbai.

8 comments:

jejaka anggun said...

heheh. apa lagik keistimewaan dia?

vidadarisakura said...

datang dulu baru tahu. haha (tipikal)

kueh bakar said...

minggu lepas masuk kosmo rasenye..

kueh bakar said...

minggu lepas masuk kosmo rasenye..

Q said...

pergh!!! ade lg blog nih! dasat2! blogger tegar nih...

vidadarisakura said...

ok jom2 p sabah!

vidadarisakura said...

Q:
jilakak.haha manada tegar. kalau tegar lama suda aku kaya raya duit nuffnang. hahaha

Signorina Syima said...

bulan sembilan ni aku nak ke sabah heh... tak sabau nak ke rumah terbalik tu...