dupdupmyheart

Wednesday, April 15, 2009

LAPORAN DARI BUDAK PREKTIKAL YANG BEPIKIRAN CETEK.

hari tu aku folo pegi cek meter..
buat bil..


tempat yang aku pegi semua kerajaan yang tanggung.
rumah2 rasmi orang2 berkuasa.
premis2 under kerajaan.
aku hairan
semua bil yang aku buat ada tunggakan.
atas sebab dasar kerajaan yang bayar..
maksudnya..
semua perkhidmatan yang kampeni aku bagi tidak mendapat bayaran.
apa ni?
sebab mereka kerajaan
bebas buat apa jak?
bebas menggunakan apa2 sahaja dengan percuma?
oh lupa.kerajaan kan berkuasa.


lepas tu.
rumah2 rasmi orang2 yang berkuasa.
semua rumah kosong.
yang tinggal warganegara nepal-myanmar-indon yang bertugas menjaga rumah2 rasmi yang kosong.
entah.
mungkin aku yang bepikiran mentah.
bil tertunggak selama 3-4 bulan.
juga mencecah ribuan ringgit.
aku tanya.
kenapa orang2 kaya ni nda bayar?
kerajaan tanggung.
oo.
jadi kerajaan tanggung-guna-duit-rakyat untuk membayar perkhidmatan yang disalurkan kepada rumah2 orang kaya yang tidak berpenghuni selain pembantu2 dan penjaga2 rumah2 rasmi tu.
tidak ka membazir?
sumpah membazir sebab aku rasa baik duit tu kena derma sama orang2 yang kurang mampu.
tapi..
semua perkhidmatan yang kerajaan tanggung tu semua adalah tertunggak.
kesimpulannya.
mereka guna benda secara free.
apaka.


napa tidak potong jak perkhidmatan tu?
alasan.
kampeni aku tidak dapat buat apa2.
sebab jikalau dipotong ada saja orang2 bekuasa campur tangan.
jadi kenapa nda suruh orang2 bekuasa dan kaya yang campurtangan tu bayar?
terdiam.
banyak tanya kan aku.
banyak lagi soalan aku yang aku tidak paham dan aku tanya tetapi jawapan berunsur situasi-dalam-kain.



dan aku detect tektik mereka
kumpul2-tangguh2-tunggak2 berbulan2.
lepas tu minta diskaun sesuka hati.
dem.



gara2 pekara2 tunggakan di atas juga bikin kampeni aku menanggung kerugian.
semua org tahu.
tp kenapa?
orang2 miskin lambat bayar terus kena potong servis.
orang2 ada kuasa yang kaya yang macam si-al berbulan2 nda bayar tidak pula dikisah.





1 lagi kes.

dinegeri hujung2 bawah.
atas sebab akaun tersebut atas nama seorang yang berkuasa gila babi dan kejam
padahal digunakan oleh orang lain.
orang lain tu ambik kesempatan nda maw bayar.

bossenior yang memang tidak puas hati tekad mahu potong servis juga.
dia sendiri turun padang.
sebab dia perlu selamatkan kampeni ni dari dipandang rendah dan dikutuk tidak bergigi bila memungut hutang.

sudah antar surat semua.
sain sana sini.
tiba2 dapat telefon dari orang atasan

"u nak i dengan u n yang lain2 kena buang negeri?"

dem!


HIDUP-ORANG2-BERKUASA-SESUKA-HATI-TAPI-SI-AL.

n

susah jugak kalau terpaksa menurut perintah org2 yang berkuasa.
shit.

.............

antara isi2 n point yang aku akan tulis dalam buku laporan aku.
sekian.

21 comments:

♥ cik intanurulfateha ♥ said...

.confirm klu cmni isi laporan, x kan repeat prektikal :D

Tinie said...

aku termenung dan diam seketika, cuma jari2ku yang laju menaip..

memang benar kata2mu.
Orang2 atasan memang berkuasa...
kita hanya mampu melihat...
pandang dan lihat,,
lihat dan pandang
itu je yang kita mampu

A a D i I ? said...

bom jer diorg tu sume!! grrrr.. ekh, ter-emo pulak aku.

errr...tiba2 jak aku jadik kagum. pestaim vivi berciter sgt serius. eh, pestaim ke vi? :p

FiT@Fieda said...

huh
ntah..memang la org atasan cam gampang..sbb dia berkuase..
dia mampu biat ape sajek..

kite ni..mampu melihat jerk..

vidadarisakura said...

intan:
haha!
kompom ar?
hee




tinie:
er..
apa yg aku tulis ni kak dari pandangan mata budak mentah sahaja.




aadii:
serius ka?
haha




fit:
sambil nyanyi lagu aizat.hee

piqah SHJ. said...

memang betul tu.
org2 kerajaan yg berkuasa cm sialanbabi tu semua xsedar dek untug.

erm.kene buang negeri?xbole dibalas dgn ayat2bahas yg lebih kukuh ke?

DIK AN said...

Bila adanya beza...

jejaka anggun said...

cik vivi oi....
baru tau ke malaysia tuh caner?

vidadarisakura said...

piqah:
yang part tu bukan dengan orang kerajaan sudah.
tapi dengan org2 diraja.




dik an:
iya.
macam akak ngan dik an.
akak manusia.dik an babi.
begitu la.





jejaka:
aku bukan hebat cam ko.
lagipun ni laporan prektikal aku.
lalala

fafarafa said...

kasihannya pd golongan marhain seperti aku. huhhuuhuhuh

nuyuljana said...

kita hanya insan kerdil yang tidak mempunyai kuasa dan sering diperkotak katikkan..

what else can we do?

we're powerless..

:(

jajazuzu said...

gila seri-yus ko hari ni

piqah SHJ, said...

cilakak ini kalo da smpai org2 diraja.

jinggo said...

begitula kehidupan....
yang di atas bertambah senang lenang hidup...
yang golongan bawah ni terima la nasib macam tu....

Dato Paduka Masri said...

siap la ko kena buang negeri.....


eh... ko sabah...


kena bar la nama ko ni nanti buat statement macam ni....

hahahahahahahaha....

BudAk hijAu said...

nt bg aku check buku laporan ko seblm hantar..aku nk pastikan kau repeat!!hahahahaah..

helena's said...

kalo camni isi ko punye laporan,,ko naik makamah la nt vi..harusss hahaha dorang perut pon boroi..ape isi dalam??lu pikir la sendiri..kehkehkeh

~d!b@~ said...

kan akak da cakap, jgn main politik..

degil!

nnt pos kat umah 1 copy repot praktikal, akak pon nak tau gak ensem ke x warga indon-myanmar yg yg jaga umah tu haha!

zarip said...

anda praktikal di tnb kah?
section jangka? cek cek meter.

Qaseh Qasturi said...

bravo....

pasal deranglah..masih ade lagi rakyat miskin kat negara ni,....
hampeehhh ...

epalgreen said...

tula..
nmpk sgt teruk..
ape la..
memalukan jak