dupdupmyheart

Sunday, January 18, 2009

MENABUNG BAIK UNTUK KESIHATAN

ini kisah laama.
...................................

kamu masi ingat tabung dulu2?
alaa...yang kelapa hijau tu...
kalau nda silap dari BSN ka..
masa tu aku darjah 5 atau 6..
gila lambat aku belajar menabung

asal dapat duit aku kasi masuk dalam tabung
best..
sikit2 minta duit sama bapa
kunun maw simpan di tabung

1 ari tu..
aku cek tabung adik aku lagi berat dari aku..
dem!
ini nda bole jadi..
tanpa pengetahuan sesiapa sampai sekarang
aku pegi korek tabung adik aku
haha
c kakak penjeles kan
malangnya kamu dapat kakak begini
pakai sudu lagi tu aku
cucuk2 duit tu supaya keluar

yes
dapat la dalam 2-3 ringgit

aku kasi masuk dalam tabung aku
heeee
yes
berat suda...


tapi kalau suda boros dari kecik
memang susah la kan

setiap petang aku cucuk2 tabung aku
ambik duit
bikin beli chokee2
tora aman
main tikam2..haha
beli belon
eskrem kacang
keropok
beli getah bikin main pina poni sama jeropoin
dan sebagainya


sampai la duit simpanan aku bekurangan dan tabung menjadi ringan.
aku nda kisah
sebab tabung mangsa pun depan mata aku jak
ah nanti2 la aku cucuk
tunggu tabung adik aku penuh

.................................................

macam biasa
bapa aku ambik aku lepas sekolah

sedang aku dgn bapa aku becerita2

tiba2..
pok!!!!
thresh!!~

tediam..
yang aku sempat record dalam mata aku
lori sangat laju
batu terhumban depan cermin
cermin retak
semua retak
tinggal maw jatuh pecah

aku buat rilek
sebenarnya takut

bapa aku memang cepat panas
dia antar aku balik ruma

cermin belum pecah lagi
nasib baik

bapa aku betul takut cermin tu kena sama aku
nanti ada yg buta sia2
comel tapi buta
macam tu?
off


sampai ruma
aku terus lari masuk rumah
ambik tabung aku

aku bagi bapak aku
konon c anak ingin membantu ayah yang berada dalam kesusahan

bapa hairan

"nah pak.."
"kenapa?"
"bikin kasi baik cermin.."
"berapa la duit?"
"ntah.."

bapa aku buka tabung
astaga..
bongoknya aku..
kan bawah tabung tu ada penutup..selama ni aku pakai sudu bikin cucuk tabung adik aku..
sot

dan lagi bangang

duit tabung yang aku derma kan utk bapa aku sebagai pertolongan dan niat suci membantu orang tua di usia muda adalah
sejumlah
rm3.50
duit siling sepusin2 sama 1 sen sama 5 sen yang bikin berat
ah!kedapatan disitu.


kesimpulan:
terbukti aku bersifat mulia sejak kecik bukan sebab aku anak puan mulia

kedapatan=kantoi

30 comments:

JohnJenin said...

Sungguh mulia ati kamu...

MYR3.50 cukuplah untuk beli gam UHU..

ab geldofg said...

kecil2 lagi sudah pandai main korek2 ye ish2....vida2 :)

jiwa kaco said...

aku pecaya pada kalau lambat sehari cemin kete ayah ko pecah .. baki dlm tabung tu hanya 50 sen..sama lah skg bank agaknya

vidadarisakura said...

paciJOn:
tenkiu atas pujian pacikjon..
saya hargai sangat2...
hee

paci ab:
hobi..
haha


jiwa:
hahahaha
sumpah betul tan!!!!
kakakakaka
duit asb rm10
bank islam rm3
bsn 15
tabung duit 1 sen tapi banyak
kakakakaa

ab geldofg said...

ooooooo hobi ko ye....atan o atan korek2 tu hobi vida lah....

vidadarisakura said...

paci ab:
iya..hobi
berdasarkan itu jugak saya mempraktikkan pengkorekkan bijik mata orang..
anda ingin dijadikan sebagai bahan uji kaji?
sila hubungi pihak penganjur dengan segera.
sekian

nurainmunderfahn. said...

beli eskrim potong yg 20sen tu
men tikam2 dpt cincin
hahaha
pastu bli pemadam men lastik2
ada lg tiup belon yg ntah apa ramuan.

klu ko hidup zaman sy la

ko kan tua!!!

miahahaha!

vidadarisakura said...

ain:
kimbet ko!!
jan ko perasan sana
berapa jak beza kita
haha
kompom la baa ada

banyak lagi tu
tapi aku nda dapat ingat skang ni
heheh

.:: Lucky Fingers ::. said...

kira ok la tu vida.. kurang2 kamu ada hati mulia mau derma sama bapa kamu.. hahaha...

vidadarisakura said...

lucky!!
aku nda dapat buka blog ko..
sila invite aku..
hee
sebab ko folow aku..jadi aku harus folo ko..hee

nurainmunderfahn. said...

aaahhh!!
teda2
ko tua!

vidadarisakura said...

ain:
astagfirullahalazim..
jangan la kita yang muda ini menghina yang tua..
takut nanti paci2 diatas akan terasa..
bertaubat la wahai saudara ku..
subhanallah..

nurainmunderfahn. said...

astaghfirullahalazim.
bzikir2.
kak, bg yg tua tu terasa.
kubur kata mari.

vidadarisakura said...

ain:
bagus...
keinsapan telah merasuk diri ko..
sekarang pegi baca buku sambung belajar..
nanti kakak rotan pant8 ko kalu malas..
kakakaka

eliza said...

baik ko simpan tabung ko bagus2 sekarang.. nnt kakak pgi korek tabung ko tu...hehehe

vidadarisakura said...

liza:
kak..duit 1 sen jak tinggal..mahu?
aku offer lagi ni maw bagi..hee

eliza said...

owh...ok jgk tu..nda kesah janji doit...sikit2 lama2 abes jugak hehheh

ayie_helena said...

pehh mulia sunggoh budi mu....haha...

vidadarisakura said...

liza:
ok!!!
paw saja..
heee


ayie:
sungguh mulia
sudahnya aku ni anak puan mulia..
heee

F A R Y N said...

aku nak print entry ni,pastu pos kasi ayah ko baca...ahhahaa

tEddY bLuEbeRRy gUrL said...

kt aku ko x nk buat baek dgn menderma vida?
aq sedia menerima tabung ko..
hehe

vidadarisakura said...

faryn:
bapa aku banyak bulu dowh!
aku takut ko seram jumpa dia..
kakakaka

vidadarisakura said...

teddy:
bukan aku nda maw menderma..
tapi aku pun perlukan bantuan skang ni..
haha

Monkey D Luffy said...

beli cermin muka berbaloi jugak

vidadarisakura said...

ambuk:
baik aku beli keropok.hee

F A R Y N said...

kalau camtu,aku pos kat mak ko..hahaha

LANtai mop said...

comel...

vidadarisakura said...

faryn:
mami aku alejik budak kejam..



lantaimop:
hee..
sepa?
aku?
heee..
manada..
malu ai..
heee
kompom..
kakakaa

LANtai mop said...

tingkah laku kau..;p

vidadarisakura said...

kikikikiki...
ai single~

kakakkakakakakakkaa