dupdupmyheart

Monday, January 5, 2009

KAWAN-KAWAN AKU SUNGGUH KAGUM SAMA KAMU.

BENAR!


AKU NDA BOHONG.


BAGAIMANA KAMU BOLEH MEMAHAMI ENTRY SURAT MC AKU TANPA BERTANYA ERTI ITU INI SEDANGKAN IANYA DI TULIS 100% DALAM BAHASA SABAH.



WAH!SUMPAH KAGUM!



TETAPI..
MENGAPA SETIAP KALI AKU BERCAKAP, ATAU BERKATA-KATA ATAU MENANYAKAN SOALAN ATAU MENGORDER MAKANAN ATAU SEGALA JENIS TINDAKAN SECARA VERBAL COMMUNICATION...
C MANGSA AKAN BERKERUT DAHI DAN BERKATA "apa dik?hah?ulang2?ooo..er... " DAN SEBAGAINYA
ATAUPUN MENGAJUK SEMULA PERCAKAPAN DALAM BAHASA INDON.
ATAUPUN DIAM2 ANGGUK2 PAHAM.



JADI AKU RASA AKU INGIN MENGGUNAKAN KAEDAH KOMUNIKASI SECARA BERTULIS UNTUK MENGELAKKAN KEJADIAN SEPERTI DIATAS.

HEE


KAWAN-KAWAN...TULISAN BERHURUF BESAR INI BUKAN MARAH TAPI MUNUNJUKKAN BETAPA KAGUM NYA AKU DENGAN KAMU YANG MEMAHAMI BAHASA ENTRI AKU..HEHE



kesimpulan:
so i dun have to pretend maw cakap semenanjung la kan..kekeke


dan lagi..aku lagi gembira mengEXPLAIN maksud itu ini kepada kamu yg bertanya..
contoh terbaik:

CJ7 tidak memahami erti pant*t dalam bahasa sbh..


pant8t = bontot = punggung adalah perkara yang sama dan mempunyai fungsi yang sama..tiada beza.

hee


sekian....

23 comments:

jiwa kaco said...

aku rasa dewan bahasa kena buat satu kamus bahasa sabah..

first yg beli tentu la ab
he he
g string tak mau jual ke..? ab nak beli

vidadarisakura said...

penjiwa:
pembeli kedua mesti ko kan?
kekkeke

ab geldofg said...

aku first yg ptama beli...
ko atan first ptama yg kdua beli..
*apa saja yg ada kt vida aku nak hehehehe
*apa susah nak faham bhasa sabah tu....sama dgn bhasa indo yg hari2 duk tayang kt tv

vidadarisakura said...

pacik ab:
hoho!!
ko silap..
mana sama dengan bahasa indo d tv..
pendengaran kamu yg silap..
okeh

ab geldofg said...

lbih kurang je tu...adik abg

vidadarisakura said...

ah!!
teda!!

sol said...

sng.sbb bace,agak2 ade pkataan tapaham,buat2 phm.atau skip je.mane2 pn bole.at least aku wat cemtu.hahahaha

vidadarisakura said...

sol:
gud!
ada inisiatip sendiri..
kekeekeee

jiwa kaco said...

aku nak jadik orang sabah la..
tapi kena bawak vida jadi peterjemah nya

uh uh

vidadarisakura said...

jiwa:
boleh2!!!
tapi jangan harapla aku terjemah dengan ko pekataan yg betul2 keh..
kakaka

contoh:
ko palui atan
ertinya:
ko comel atan..


palui itu comel..

kakakkkaka

ab geldofg said...

o palui tu comel ye...aku mati2 igt ko mcarut...hehehehe

vidadarisakura said...

ab:
hahahahha
iya2!!!


ko sungguh palui pacik ab...
kakakka
sumpah!
aku becakap benar ni..
kakakaka

ab geldofg said...

hahahahaha...ko pun palui vida....palui sgt2 hahahahah

Monkey D Luffy said...

hahaha..

tapi kan kalau kau pandai FLEKSIBEL lagi bagus.

maksud aku dengan org semenanjung cakap semenanjung walaupun ada slanga sabah.

dengan org sabah cakap sabah ler.

aku pun org sabah jugak

KhaLifah feDi said...

emm kf pun sunnguh kagun bile ko berbahse sabah kat semenanjung..hahaha.
"agi idup agi aper? tlg sambungkan hehhe..

p/s:-biar mati anak jgn mati adat "

i.am.belle. said...

huhuhu... bisa aku menangis membaca perkataan itu : pant8t

satu tart dua tart tiga tart empat ....

lalala...

KhaLifah feDi said...

emm sakura jawapan ko slh titik temu dipusatlah..hahahha..

p/s:-disilakan ke blog hambe ,"n" sudi2kan jual pantun kat blog kf yer..slmt menjamu..(bkn makan jamu )

Dora Tora said...

Tahniah!Tahniah kepada mereka yang paham!Agaga tahniah juga kepada penulis MC!Agaga

F A R Y N said...

aku paham je apa kau tulis ni..
sbb aku mau ngorat lelaki sabah...
sbb lelaki2 sana putis2 dan hensem..
ahhahahahahhahaa

JohnJenin said...

pakcik suka bahasa sabah. Nda ada apa apa masalah. Cuma orang sabah sungguh pandai cakap cepat cepat.

Yang penting awek sabah, cun bangat!

eliza said...

vi aku sungguh kagum dgn ko.

vidadarisakura said...

monkey d luffy:
hee...ikut tyme sama tempat la jg..
tp memang slang tu nda buli tukar la baa jg..hee
tapi kalu minta2 puji sama mengutuk sama memaki pandai pulak aku ckp kl..
kakakaa


kalifah:
astaga kalifah...
sumpah ni aku cakap..
sori la awal2..
aku rasa baik ko cek buku teks kajian tempatan ka geografi ka..
itu sarawak laaa..
kakakakka
baa...kejap lagi aku berbisnes pantun d blog ko...
nantikan kedatangan ai okeh...
kekeke



u.am.belle:
hee..
sila nangis awal2..
jap lagi aku rotan ko kalu aku tanya makna pant8t tp ko nda dpt jawab...hehe


doremon:
tahniah2!!!
yeye...
heeee


faryn c kejam:
bagus...
gudlak ar..
n 1 lagi fakta..
pompuan sabah tu jg
comel2...kekekke


pacikjonjenin:
tet!!!
100 markah!!betul3...hee



eliza:
aku pun kagum ngan ko kak..kekeke

F A R Y N said...

vida: aku gay.mana bisa aku suka sama pompuan sabah.wakakaka